تعریف سئو
سئو (Seo) چیست و چه تفاوتی با Sem دارد؟
جولای 14, 2016
لوگوهای معروف
برخی از لوگوهای معروف و معرفی طراحان آن‌ها
آگوست 1, 2016
نمایش همه

Bounce rate (نرخ خروج) چیست و راه های کاهش آن

Bounce rate (نرخ خروج)

Bounce rate (نرخ خروج)

Bounce rate یک اصطلاح انگلیسی به معنی پریدن یا رفتن و خارج شدن است. بانس ریت نرخ خروج کاربر است یک اصطلاح در زمینه بازاریابی آنلاین است. بانس ریت یک عامل، یا یک فاکتور در مورد یک سایت است، برای هر سایت می‌توان یک نرخ پرش تعریف کرد هر صفحه لندینگ پیچ نیز دارای Bounce rate مختص به خود است که می‌توانید این نرخ یا درصد را توسط ابزار قدرتمند گوگل یعنی گوگل آنالیتکیس پیگیری کنید. تعریف کلی از بانس ریت به درصد کلی کاربران که بعد از دیدن یک صفحه از سایت بدون آنکه وارد پیچ دیگری شود از سایت خارج می‌شوند و نشان دهنده جذابیت سایت برای بازدیدکننده است. Bounce rate یکی از فاکتورهای مهم بازاریابی اینترنتی است و مدیران سایت‌ها اینترنتی سعی دارند که درصد و مقدار آن را کاهش دهند برای این کار از روش‌های خاص برای کاهش نرخ خروج از سایت استفاده می‌کنند.

مواردی تاثیرگذار در نرخ خارج شدن از سایت 

  • گرافیک ضعیف سایت
  • سرعت کم‌شدن تعداد صفحات
  • عدم مطلب مفید در سایت
  • عدم به روزرسانی به موقع محتوای سایت

 

فرمول تقریبی Bounce rate (نرخ خروج) 

تعداد افرادی که از یک صفحه یا سایت بازدید می‌کنند تقسیم بر تعداد کل بازدیدکننده‌ها، درصدی به دست می‌آید. درصد تقریبی توسط گوگل آنالتیک و آلکسا در اختیار قرار می‌گیرد و هرچه این عدد کمتر وکوچکتر باشد نشان دهنده این است که وب‌سایت بیشتر مورد علاقه ویزیتورها بوده است.

 

عوامل تاثیرگذار در کاهش نرخ خروج (Bounce rate)

۱. استفاده از user interface مناسب

اولین عاملی که موجب کاهش بانس ریت و آزار کاربر می‌شود استفاده از user interface نامناسب است. در بالاترین قسمت سایت navigation قرار می‌گیرد که طراحی آن باید به گونه‌ای باشد که استفاده از آن آسان باشد. فرم‌های نامناسب اغلب نقش ویژه‌ای در خروج کاربران در سایت دارند، فرم‌ها باید به گونه‌ای باشند که پُر کردن‌شان سریع و آسان باشد همچنین از رنگ‌های استفاده شود که کاربر را سرگرم کند.

۲. استفاده از عکس‌های با کیفیت و مرتبط با موضوع

عکس زیبا برای یک سایت حائز اهمیت است، عکس‌های را انتخاب کنید که متناسب و مرتبط با موضوع باشند و باعث اذیت‌شدن کاربر نشود و عکس‌ها بهتر است رنگ‌هایی داشته باشند که متناسب با رنگ‌بندی وب‌سایت باشند.

برای آشنایی بیشتر با عکس مناسب مطالعه کنید: «۷ نکته موثر برای انتخاب عکس تبلیغاتی حرفه‌ای»

۳. استفاده از رنگ‌های جذاب و سرگرم کننده

بسته به نوع موضوع وب‌سایت رنگ‌ها را انتخاب کنید از رنگ‌های کم‌رنگ و روشن که چشم را اذیت می‌کند و باعث افزایش بانس ریت می‌شود در صورتی استفاده کنید که موضوع سایت کودکانه باشد. اگر موضوع وب‌سایت سلامتی است از رنگ‌های آبی و سبز استفاده کنید.

برای آشنایی بیشتر با انتخاب رنگ مناسب مطالعه کنید: «انتخاب رنگ در طراحی بنر تبلیغاتی»

۴. استفاده از فونت‌های خوانا

فونتی واضح و روشن را انتخاب کنید که به سرعت و راحت خوانده شود رنگ فونت با رنگ پس‌زمینه تضاد داشته باشد. سایز فونت نیز باید خوانا باشد به خاطر اینکه کاربر احساس راحتی نماید فضای خالی و سفید برروی خوانایی بسیار تاثیر گذار است.

۵. طراحی متناسب با نوع برند

رنگ‌ها، لوگو، فونت‌ها، لینک‌ها، دکمه‌ها و … همگی نمایش دهنده یک برند یا نام تجاری خواهند بود. تناسب استفاده از اجزاء با نام تجاری می‌تواند در کاهش بانس ریت تاثیر چشم‌گیری داشته باشد.

در این مطلب Bounce rate (نرخ خروج) و راه های کاهش آن را نوشتیم امیداریم مورد استفاده شما قرار بگیرید. شما هم اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *