بازاریابی دارای دامنه بسیار گستردهای است که تمام امور زندگی بشر را دربر میگیرد. طبق تعریفی که از محصول وجود دارد، محصول هر چیزی است که به نحوی نیاز یا خواستهای را برآورده سازد با این تعریف میتوان شخص، سازمان، ایده، مکان، خدمت و هر نوع کسبوکار تجاری یا غیرتجاری را محصول قلمداد کرد. هدف عمده یک بازاریاب ماواری فروش است و معمولا هدف نهایی، ایجاد تعهد پایدار بین نام تجاری خاص و یک گروه مشتری ویژه است اما روشهای مختلفی برای بازاریابی سنتی و بازاریابی اینترنتی وجود دارد.
بازاریابی اینترنتی به فرایند جذب و حفظ مشتری گفته میشود که در انجام بازاریابی باید هدف را مشخص و سپس سایت متناسب با هدف را تهیه کرد. تعیین هدف در انجام بازاریابی بسیار مهم است.
بازاریابی اینترنتی یعنی فروش مستقیم از طریق وب و ایمیل، بازاریابی اینترنتی نوع پیشرفته بازاریابی سنتی (تبلیغات رادیو، تلویزیون و روزنامه) است. در بازاریابی اینترنتی ما نمیتوانیم مانند بازاریابهای که به مشتریان مراجعه میکنند و با گفتار و رفتار مشتری را جذب میکنند، عمل کنیم. بلکه در این نوع بازاریابی مشتری از طریق وبسایت با ما در ارتباط است.
آغاز بازاریابی اینترنتی به اوایل دهه ۹۰ برمیگردد در آن زمان وبسایتها اطاعات خود را به روشی بسیار ساده و تنها با استفاده از فایلهای متنی ارائه میدادند و به تدریج گرافیک به سایتهای مختلف افزوده شد.
بازاریابی شخصی یعنی تمام فعالیتهای که برای ایجاد، حفظ یا تغییر طرز فکر و برداشت رقبا و دیگران نسبت به فرد انجام میگیرد.
بازاریابی سازمان یعنی تمام فعالیتهای که باعث ایجاد، تغییر یا حفظ طرز تلقی رفتار و برداشت مخاطبان نسبت به سازمان میشود.
بازاریابی مکان تمام فعالیتهای مربوط به آگاه کردن، جلب نظر مردم و جذب کاربران و تغییر طرز تلقی آنها از مکانها و امکانات یک شهر، منطقه یا کشور است.
بازاریابی ایده یعنی ارائه و عرضه اندیشه، نظر یا ایده برای ایجاد تفاهم، تغییر رفتارها و باورهای مردم و سازمانها است.
در بازاریابی خدماتی مدیران بازاریابی چندان فعال نبوده اما سازمانهای خدماتی که اصول بازاریابی را پذیرفته و طرحها و برنامههای خود را بر پایه چهار عنصر آمیخته بازایابی بنا کردهاند، به نتایج مثبتی رسیدهاند.
برای آشنایی بیشتر با سنجش معیار بازاریابی مقاله «معیار های ارزیابی و سنجش بازار تبلیغات آنلاین» را مطالعه کنید.
اگر شما نیز با جنبههای دیگری از بازاریابی و مخصوصا بازاریابی اینترنتی آشنا هستید، اطلاعات خود را با مخاطبان بنردیزاین به اشتراک بگذارید.