برای دیده شدن هر کسبوکاری، تبلیغات به عنوان اصلی ضروری و اجتنابناپذیر است. تبلیغات رایگان در اینترنت برای کسبوکارهای کوچک که بودجه محدودی برای تبلیغات در نظر میگیرند، بسیار کمککننده است. البته شرکتهای بزرگ نیز نباید از این فرصتها غافل شوند. در هزینههایتان با تبلیغات رایگان میتوانید صرفهجویی کنید. در این مطلب بهترین راههای تبلیغ رایگان، ابزار و نکات لازم را معرفی میکنیم با ما همراه باشید.
اگر کسبوکارتان مکان فیزیکی و قابل ثبت دارد Google Maps بهترین راه برای تبلیغ شماست، هرچه زودتر از این خدمت رایگان گوگل استفاده کنید. با ثبت اطلاعات شرکت در گوگل مپ نه تنها به سئو سایت کمک میکنید بلکه سایت شما در جستجوهای گوگل نیز نمایش داده میشود. در گوگلمپ آدرس وبسایت، ساعت کاری و شماره تلفن شرکت را ثبت کنید. البته گوگل وبسایت دیگری را نیز برای کسبوکارهای کوچک به نام Google My Business طراحی کرده که متاسفانه ساخت اکانت در این سایت برای کسبوکارهای کشورمان وجود ندارد.
هر روز استفاده از شبکههای اجتماعی بیشتر از قبل میشود. بر اساس آمار، ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر در اینستاگرام و در فیسبوک تقریبا دو میلیارد کاربر فعالیت دارند. پس بستر شبکههای اجتماعی راهحل بسیار خوبی برای تبلیغات رایگان در اینترنت هستند، از این پتانسیل استفاده کنید.
همانطور که میدانید رسانههای اجتماعی زیادی وجود دارند مانند فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، توییتر، یوتیوب و … . برای اینکه تبلیغات موثری در شبکههای اجتماعی داشته باشید، با توجه به شناخت مخاطب شبکههای را انتخاب کنید که مورد علاقه کاربرانتان باشند.
اینکه چه تعداد پست در طول شبانه روز یا هفته به اشتراک بگذارید بستگی به خودتان و مخاطبتان دارد ولی حتما به این نکته توجه کنید که برای جذب مخاطب تولید محتوای شبکههای اجتماعی بسیار مهم است، که مناسب ذائقه مشتریان باشد. بنر تبلیغ شبکههای اجتماعی باید خلاقانه باشد تا توجه کاربر را جلب کند. توصیه میکنیم نمونه بنرهای اینستاگرام را که رقیبان طراحی کرده و به اشتراک گذاشتهاند را دنبال کنید تا بتوانید ایده بگیرید.
محتوا و نظراتی که کاربرانتان برای پستهای شما مینویسند بسیار ارزشمند هستند، زیرا این مشتریان بالقوه رضایت از خرید محصولتان را به بقیه نشان میدهند و به نمایش بهتر محصولاتتان کمک میکند.
مشتریان را تشویق کنید تا در صورت امکان با محصولات شما عکس و فیلم تهیه و در صفحهشان به اشتراک بگذارند، سپس پستهای مشتریان را در صفحه یا سایتتان قرار دهید. از هشتگهای مرتبط استفاده کنید فراموش نکنید یک هشتگ را به عنوان هشتگ اختصاصی برای کسبوکار خودتان داشته باشید.
یکی دیگر از روشهای خوب تبلیغاتی برای تجارتهای آنلاین، درنظر گرفتن هدیه برای مشتریان است. برای رسیدن به موفقیت، جایزههای تعیین شده باید توجه مخاطب را جلب کند. این به این معنا نیست که هدایایی خیلی گرانقیمت به مشتریان اختصاص دهید. بلکه جوایز باید متناسب با کسبوکار خودتان و برای مخاطب ارزشمند باشند.
هدف و قوانین هدیه را واضح و آسان در نظر بگیرید تا همه مخاطبان بتوانند انجام دهند. به عنوان مثال میتوانید قوانین برای شرکت در مسابقه را به اشتراک گذاشتن پست، ارسال پست یا دنبال کردن شبکههای اجتماعی در نظر بگیرید.
وبسایتهای خارجی و ایرانی بسیاری وجود دارند که میتوانید به رایگان در آنها ثبتنام کنید و تبلیغ انجام دهید. سایتهای متاسب با شغلتان را پیدا کنید و شانس تبلیغات رایگان آنلاینتان را بالا ببرید.
و بسیاری از سایتهای دیگر که اجازه ثبت آگهی رایگان را به کاربران میدهند.
یکی از قدرتمندترین ابزارهای رایگان تبلیغاتی برای کسبوکار داشتن وبلاگ است. اگر برای نوشتن مهارت دارید حتما راهاندازی وبلاگ را شروع کنید.
وبلاگ مزیتهای مختلفی دارد از جمله آموزش به مخاطب هدف، افزایش آگاهی برند، هدایت کردن ترافیک به وبسایت و صفحات محصول، محتوای با کیفیت برای ارسال در شبکههای اجتماعی و … .
مهمتر از همه اینکه وبلاگ نقش بسیار بزرگی در استراتژی سئو سایت دارد. با انتشار منظم و مداوم محتوای مرتبط با تجارتتان در سایت بهینهسازی سئو انجام میشود و با اینکار رتبه سایت در گوگل به صورت قابل توجهی بالا میرود و باعث دیده شدن سایتتان میشود.
علاوه بر وبلاگ سایتتان باید پستهای را برای انتشار در سایر سایتها نیز در نظر بگیرید. با انتشار پست در سایتهای غیر از وبلاگ خود مخاطبان جدیدی را بهدست میآورید و ارزش زیادی برای ایجاد برند بهوجود میآید.
در دنیایی که تبلیغات به سرعت در حال افزایش است و توجه مدام در حال کاهش است، تولید محتوای جذاب برای جذب مخاطب بسیار ضروری است. پلتفرمهای بصری مانند یوتیوب و پینترست به سرعت در حال افزایش هستند. یوتیوب بعد از فیسبوک به عنوان دومین شبکه اجتماعی محبوب در دنیا معروف است.
این روزها داستانهای ویدیویی به عنوان یکی از استراتژیهای برتر در بازاریابی شناخته میشوند. بنابراین باید کانال یوتیوب برای کسبوکارتان راهاندازی کنید جایی که میتوانید تبلیغات رایگان به عنوان ویدیو فراهم و برای مخاطبانتان ارسال کنید.
علاوه براین از تهیه و طراحی تصاویر کم حجم برای سایت، بنر متحرک تبلیغاتی، اینفوگرافیگها، طراحی بنرگیف، تصاویر روی جلد و … غافل نشوید، ایجاد این محتوایهای بصری بازدیدکنندگان را درگیر میکند و باعث میشود تا پستهای شما را به اشتراک بگذارند. زمانیکه بهینهسازی برای سایتتان انجام شود به بالا رفتن رتبه سایت شما در گوگل بسیار کمک میکند.
باید توانایی تشویق مشتریان خود را داشته باشید، آنها را تشویق کنید تا سایت را بررسی کنند. بررسیهای مثبت به عنوان تبلیغ رایگان کسبوکار را ارتقا میدهند، بنابراین مخاطبان را تشویق کنید تا در گوگل، شبکههای اجتماعی یا مستقیما در سایت نظراتشان را بنویسند.
همچنین بررسی و نظرات در مورد محصول یا سایت قابل اعتمادتر از تبلیغات هستند، زیرا از طرف کاربران واقعی نوشته میشوند و با تبلیغی که از طرف شرکت برای فروش محصول یا خدمات طراحی میشوند متفاوت است.
مهم نیست نظرات مثبت باشند یا منفی، همه نظرات را بخوانید و پاسخ دهید؛ زیرا با اینکار به مشتریان نشان میدهید که به تجربه و نظرشان اهمیت میدهید. از پیشنهادات استقبال میکنید و مایل به حل مسئله احتمالی هستید.
سایتهای وجود دارند که گفتوگوی آنلاین انجام میدهند مباحث مربوط به کسبوکارتان را پیدا کنید و در بحثها شرکت کنید. دانش خود را به کاربران انتقال دهید و موضوعات جذاب را مطرح کنید. شرکت در گفتوگو و مشاوره دادن به افراد باعث جذب مخاطب به کسبوکارتان میشود که در نهایت باعث بازدید و بالا رفتن رتبه سایت میگردد.
علاوه بر سایتهای گفتوگوی آنلاین، سایتهای نیز وجود دارند که بر پایه پرسش و پاسخ طراحی شدهاند. به این صورت که هر کاربری میتواند سوال بپرسد و بقیه کاربران اگر دانش لازم را دارند به سوال پاسخ دهند. همانند سایتهای گفتوگو، سایتهای پرسش و پاسخ نیز در جذب مخاطب مربوط به کسبوکارتان بسیار کاربردی و مفید هستند.
البته حتما در نظر داشته باشید که تبلیغات بیش از حد میتواند تاثیر معکوس داشته باشد، پس در هنگام پاسخ به سوالات روی پاسخ متمرکز باشید و جواب صحیح را به کاربر ارائه دهید.
اگر مشتریان هنگام ثبتنام در سایت ایمیلشان را نیز ثبت کردهاند، یعنی اینکه دوست دارند از خبرهای مربوط به شرکت و کسبوکارتان اطلاع پیدا کنند. با ارسال مرتب ایمیل به مشتریان در رابطه با مقالات، پیشنهادات و تخفیفات، انتشار محصولات جدید و … مشتریان را بهروز نگه دارید.
طبق مطالعات موردی انجام شده از ترافیک بازاریابی، درصد خرید در ایمیل مارکتینگ ۴.۲۴٪ در مقایسه با ۲.۴۹٪ موتورهای جستجو و ۰.۵۹٪ شبکههای اجتماعی است. بنابراین هنگام طراحی و برنامهریزی اشتراتژی تبلیغات رایگان در اینترنت از تاثیر بازاریابی ایمیل غافل نشوید.
باتوجه به شرایط و اوضاع جامعه بسیاری از رویدادها و همایشها به سوی برگزاری آنلاین در حرکت هستند. برگزاری وبینار یکی از روشهای تبلیغ کسبوکار بهصورت آنلاین است و وبینار محبوبیت بیشتری را در آینده پیدا میکند.
با برگزاری وبینار یا شرکت در وبینار به عنوان سخنران میتوانید شناخت و آگاهی در مورد شرکت و برندتان را افزایش و اعتبارتان را بهبود ببخشید. پلتفرمهای مختلفی وجود دارند که به صورت محدودیت در زمان استفاده و تعداد افراد شرکتکننده امکانات رایگان برای برگزاری وبینار در اختیار کاربران قرار میدهند، پیشنهاد میکنیم از این پلتفرمها استفاده کنید.
سعی کنید پادکستهای مربوط به کسبوکار خودتان را ضبط کنید و انتشار دهید. برخی از کاربران وقت یا علاقه به خواندن مقاله ندارند و به جای خواندن گوش کردن را ترجیح میدهند، پس با تولید پادکستهای آموزشی و جذاب شانس جذب مخاطبان بیشتری را دارید.
همکاری با کسبوکارهای مکمل شرکت یا محصول شما راهی برای گسترش بیشتر کسبوکار است. همکاری میتواند بهعنوان روش مناسب تبلیغاتی تجاری نیز باشد. به عنوان مثال اگر شما صاحب کافیشاپ هستید همکاری با یک شیرینیفروشی و برعکس ایده خوبی است.
یا مثال برای کسبوکارهای آنلاین اینکه از وبسایت شریک خود بخواهید تا به صورت رایگان تبلیغ سایتتان را روی سایت خود انجام دهد و شما هم همینکار را برای او انجام دهید.
تبلیغات رایگان در اینترنت بهترین فرصت برای افزایش و پیشرفت در کسبوکار است. تفاوتی ندارد که شما کسبوکار کوچکی دارید یا صاحب شرکت بزرگی با ۵۰۰ کارمند هستید، همه ایدههای گفته شده برای کسبوکارتان مفید است.
کدام ایده برای کسبوکارتان بهتر است؟ کدام یک از ایدهها را امتحان کردهاید؟