اصلاً مهم نیست در چه کسبوکاری فعالیت میکنید. برای اینکه مشتریان بالقوه را جذب و آنها را از خدمات و محصولات خود آگاه کنید، به تبلیغات هدفمند نیاز دارید. در دنیای آنلاین که افراد زمان زیادی را برای گشتوگذار در اینترنت صرف میکنند، استفاده از تبلیغاتی که به صورت آنلاین و بر روی وبسایتهای مختلف منتشر میشود بسیار موثر است. بنرها در تبلیغات جایگاه ویژهای دارند و برای رسیدن به هدف بسیار موثر هستند. طراحی بنر سایت یکی از مسائل مهمی است که اگر به درستی اجرا شود و اصول مدنظر رعایت گردد میتواند مزایای فوقالعادهای را داشته باشد. لازم است در طراحی بنرهای بنرهای مختلف برای سایتها، نکاتی را رعایت کنید، اگر دوست دارید با این نکات آشنا شوید در ادامه همراه ما باشید.
قبل از اینکه به سراغ اصول طراحی برویم و نکات مربوط به این حوزه را بررسی کنیم باید ببینیم طراحی بنرهای وبسایت چه معنایی دارند. طراحی بنرهای تبلیغاتی برای وبسایتها یکی از مهمترین و پرکاربردترین اشکال بازاریابی به حساب میآید و شکلها و اندازههای مختلفی هم دارند. طراحی این بنرها باید به گونهای باشد که بتواند نظر مخاطب را در ثانیههای اول به خود جلب کند و او را به کلیک روی بنر تشویق کند. بنرهای تبلیغاتی سایت، تصاویری هستند که در میان صفحات سایت قرار میگیرند تا محصول و خدماتی را به مخاطب معرفی کنند. بیشتر شرکتها از چنین عناصری برای افزایش آگاهی از برند یا افزایش فروششان استفاده میکنند.
زمانی که میخواهید برای تبلیغات کسبوکار خود برنامهریزی کنید، باید چندین سوال مهم از خود بپرسید. اولین مورد این است که از چه رسانه و پلتفرمی باید برای رسیدن به مخاطبانتان استفاده کنید. اگر تصمیم گرفتهاید از بنرهای تبلیغاتی در وبسایتها استفاده کنید، باید بدانید چگونه میتوانید طرحهای قانعکننده طراحی کنید و نرخ کلیک بر روی آن را تا حد زیادی افزایش دهید. نکات ریز و مهمی را برای موثر بودن بنر سایت باید در نظر داشته باشید که در ادامه آمده است.
بر اساس یافتههای محققان در شرکتهای مختلفی همچون گوگل، بنرهایی موفق هستند که اندازه مناسبی داشته باشند. انتخاب اندازه بنر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و میتواند در موفقیت تبلیغ شما موثر باشد. اندازههای استاندارد برای بنرهای وبسایت در موقعیتهای مختلف عبارتند از:
زمانی که میخواهید نظر مخاطب را به خود جلب کنید باید نکات متعددی را در نظر بگیرید، یکی از همین نکات جایگاهی است که میخواهید بنر را در آن بگذارید. بنرهای روی وبسایت را بهتر است بالای خط تا و نزدیک محتوای اصلی سایت قرار دهید تا دیده شدن آن بیشتر شود. البته قرارگیری بنر در قسمتهای مختلف سایتهای تبلیغاتی هزینههای جداگانهای دارد ولی سعی کنید بنر را در جایی که مخاطب بیشتر میبیند و احتمال کلیک بالاست قرار دهید.
محتوای بصری را باید ساده طراحی کنید، سادگی یکی از اصول اصلی طراحی است. این روزها هیچ مخاطبی حوصله بررسی طرحهای شلوغ و نامرتب را ندارد. در نظر داشته باشید که هدف شما خلق اثر هنری نیست. هدف رساندن پیام برند به گوش مخاطب است تا نظر او را جلب کرده و برای خرید قانع کند. تا جایی که ممکن است از طرحهای ساده و اصولی استفاده کنید.
بسته به نوع بنری که طراحی میکنید باید بتوانید نرخ کلیک آن را هم افزایش دهید. اگر میخواهید به چنین هدفی برسید بهتر است از دکمههای فراخوان اقدام به عمل یا همان کال تو اکشن به درستی استفاده کنید. بهترین تمرین این است که چنین دکمههایی را بعد از متن و در سمت پایین و راست قرار دهید. در طراحی دکمههای CTA از رنگهای کنتراست استفاده کنید تا مخاطب را تشویق به کلیک روی بنر کنید.
چشم افراد به طور طبیعی به سمت عناصر داخل قاب هدایت میشود. برای طراحی بنر سایت باید قاب تعریف شدهای داشته باشید که عناصر گرافیکی داخل آن به درستی چیده شدهاند. اگر تبلیغ شما سفید است بهتر است یک حاشیه یک پیکسلی خاکستری دور تبلیغتان قرار دهید تا بتوانید طرحتان را متمایز کنید.
یکی دیگر از مواردی که به هنگام طراحی بنر باید در نظر داشته باشید متن تبلیغ و سرتیترهای آن است. شما نمیتوانید از اندازههای خیلی کوچک یا بزرگ استفاده کنید و انتظار موفقیت داشته باشید. همه متنها باید به گونهای نوشته شوند که خوانایی خوبی داشته باشند. حتماً از فونتهای استفاده کنید که راحت خوانده شوند و سایز متنها هم متناسب با بنر باشد تا چشم مخاطب اذیت نشود و بهراحتی با بنر ارتباط برقرار کند.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید استفاده از بنرهای متحرک میتواند نسبت به بنرهای ثابت مزایای بینظیری داشته باشد. بنرهای متحرک گیف برای مخاطب بسیار جذاب هستند زیرا با استفاده هوشمند از تصاویر، داستانی را تعریف میکنند که بر اساس نیاز مشتری طراحی شده است و او را تشویق به خرید و کلیک روی بنر میکند. از تصاویر متحرک ساده که طول آن کمتر از ۱۵ ثانیه است استفاده کنید و در فریم آخر کال تو اکشنتان را جای دهید.
بنرهایی که بر روی وبسایت قرار میگیرند باید بتوانند خودشان را در میان سایر عناصر متمایز و برجسته کنند. اجازه ندهید بنر تا حد زیادی با سایر بخشهای سایت ترکیب شود. بنرهای تبلیغاتی باید واضح و قابل کلیک باشند و بتوانند چشم مخاطب را به سمت خود بکشند.
یک بنر خوب بنری است که از رنگهای مناسب برای طراحی آن استفاده شده باشد. یادتان باشد هر رنگی احساس خاصی را در مخاطب تحریک میکند و میتواند برای او معنای متفاوتی داشته باشد. قبل از اینکه دست به طراحی بزنید مطمئن شوید که مخاطب خود و فرهنگ او و به صورت کلی روانشناسی رنگها را میشناسید سپس از رنگهایی استفاده کنید که برایش معنای خوبی دارند. این نکته را همیشه در نظر داشته باشید که انتخاب رنگ در طراحی بنر تبلیغاتی بسیار مهم است.
بنرهایی که روی وبسایت قرار میگیرند باید اندازه مناسبی داشته باشند. همانطور که میدانید سرعت بارگذاری وبسایتها برای گوگل و سایر موتورهای جستجو بسیار مهم است. اگر بخواهید سایت را با عناصر سنگین پر کنید تنها چیزی که نصیبتان میشود یک سایت با سرعت بسیار پایین و کند است که مخاطب را هم از دست میدهد. زمانی که صحبت از حجم فایل به میان میاید بهتر است این اندازه زیر ۱۵۰ کیلوبایت باشد. تبلیغ باید به سرعت بارگذاری شود و نگاه مخاطب را از دست ندهد.
بیشتر طراحان امروزی از ادوبی ایلوستریتو و فتوشاپ برای طراحی بنرها استفاده میکنند. شما میتوانید با توجه به سفارش مشتری، فرمت فایلها را به صورت JPG، PNG و گیف انتخاب کنید. فقط به خاطر داشته باشید که دیگر از تبلیغات فلش بر روی سایتها استفاده نمیشود.
اگر تصمیم گرفتید از بنرهای بزرگ استفاده کنید باید نقطه کانونی بزرگی به آن اختصاص دهید. استفاده از نقطه کانونی در طراحی بنر باعث میشود که مخاطب کل بنر را ببیند و عناصر مهم آن را به درستی بررسی میکند. یادتان باشد نقطه کانونی میتواند تصویر، لوگو یا یک متن باشد. استفاده از این روش به شیوههای مختلف کمک میکند بنر جذابی داشته باشید:
میتوانید از رنگ بولد خاصی بر روی تصویر یا کلمهها استفاده کنید و آن را از سایر بخشهای بنر متمایز نمایید. متن رنگی یا کمی فضای سفید هم میتواند در رسیدن به چنین هدفی موثر باشد.
اگر میخواهید متن را برجسته کنید بهتر است از مواردی همچون هایلایت یا بولد کردن بخشی از آن بهره ببرید. مخاطبان چنین متنهایی را به سرعت تشخیص میدهند و میتوانند آنها را به خوبی مطالعه کنند.
برای ایجاد نقطه کانونی میتوانید بخشهایی از بنر را که دوست دارید، با اندازههای بزرگتر طراحی کنید. تصاویر بزرگ نسبت به تصاویر کوچک راحتتر نظر مخاطب را به سمت خود جلب میکنند. البته این نکته را فراموش نکنید که تنوع و خلاقیت در طراحی مهم است و همیشه استفاده از تصاویر بزرگ راه کار درستی نیست.
بعد از اینکه تعیین کردید نقطه کانونی را کجا قرار دهید باید به سراغ طرح ایده بروید. نقطه کانونی همانند یک قلاب عمل میکند، به کمک این قلاب است که میتوانید مخاطب را به سمت خود بکشید و نظرش را جلب نمایید.
در این مقاله به بررسی چند نکته ساده اما مهم پرداختیم تا به کمک آن طرحهای جذابتری داشته باشیم. در دنیای شلوغ آنلاین کسبوکارهایی برنده هستند که بتوانند مخاطب را بیشتر از قبل با خود همراه کنند و آنها را از محصولات و خدمات خود باخبر نمایند. به کمک بنرهایی که روی وبسایتهای مختلف قرار میگیرند میتوانید به چنین اهدافی دست پیدا کنید و کسبوکارتان را روز به روز رشد دهید، البته طراحی بنر باید به صورت حرفهای باشد تا مخاطب جذب کند. پیشنهاد ما این است که طراحی بنرهای تبلیغاتی خود را به طراحان کاردرست بنردیزاین بسپارید تا طرحی حرفهای برای تبلیغات خود دریافت کنید. در سایت بنردیزاین روی قسمت نمونه بنرهای تبلیغاتی کلیک کنید تا هم نمونهکارها را ببینید و هم بنر مدنظر را سفارش دهید.