۷ اصل مهمی که بازاریابان باید از طراح گرافیک یاد بگیرند
آوریل 24, 2020
طراحی کارت ویزیت
نکات مهم در طراحی کارت ویزیت
می 16, 2020
نمایش همه

چه تفاوتی بین دو رشته طراحی تبلیغات و طراحی گرافیک وجود دارد؟

رشته طراحی گرافیک

عکس برگرفته از سایت freepik است

طراح تبلیغات و طراح گرافیک دو رشته جدا از هم هستند ولی به راحتی با هم اشتباه گرفته می‌شوند. این دو رشته از چند نظر باهم متفاوت‌اند، رشته طراح تبلیغات طرح‌های مربوط به ایجاد مفاهیم تبلیغاتی طراحی می‌کند. در حالی که رشته طراح گرافیک تصویری را با متن، فونت و رنگ ترکیب و ایجاد می‌کند.

توجه به کلمه «تبلیغات» در اصطلاح طراحی تبلیغاتی مهم است. طراح تبلیغات فقط در صنعت تبلیغات فعالیت می‌کند اما طراحان گرافیک می‌توانند در چندین صنعت مختلف فعالیت کنند. وقتی در مورد رابطه بین طراحان تبلیغات و طراحان گرافیک صحبت می‌کنیم باید توجه داشته باشیم که آن‌ها در یک تیم حرفه‌ای با همدیگر همکاری می‌کنند. در بسیاری از مواقع منظور از این تیم آژانس تبلیغاتی است که طراح تبلیغات به کمک سایر افراد مفهومی را ایجاد می‌کنند که در نهایت طراح گرافیک آن را زنده می‌کند.

اکنون بررسی کنیم که هر کدام از این رشته‌ها در زمینه کاری خود چه کاری انجام می‌دهند و چگونه برای دستیابی به هدف مشترک با هم همکاری می‌کنند.

 

رشته طراحی تبلیغات

عکس برگرفته از سایت freepik است

 

طراح تبلیغات چه کاری انجام می‌دهد؟

رشته طراح تبلیغات وظیفه‌اش این است که مستقیما با مشتری در ارتباط باشد. کارش ایجاد مفهومی برای تبلیغات است که انواع زیادی از محتوا را در برمی‌گیرد. طرح‌های چاپی، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی و موارد دیگر.

هدف اصلی طراح تبلیغات این است که محصول یا خدمات خود را به فروش برساند. برای دستیابی به این هدف، مشتریان با طراح تبلیغات در ارتباط هستند تا در مورد آنچه شرکت و برندشان به آن نیاز دارند صحبت کنند. طراحان تبلیغات معمولا در یک آژانس تبلیغاتی کار می‌کنند. در بعضی موارد، طراح تبلیغات صاحب یک آژانس است و در بعضی موارد بخشی از یک آژانس بزرگ تبلیغاتی مانند شرکت Publicis Group هستند.

رشته طراحی تبلیغات

عکس برگرفته از سایت freepik است

 

پس از جلسات متعدد با مشتری، طراحان تبلیغات از دانش خود در مورد روانشناسی بازاریابی استفاده می‌کنند تا نوع مناسبی از تبلیغات را برای برند مشتری ایجاد کنند. طراحان تبلیغات برای ایجاد محتوا با تیم‌های تولید محتوا که استراتژی تبلیغات می‌دانند کار می‌کنند.

این تیم نه تنها از طراحان گرافیک بلکه از کپی رایترها، طراحان استوری‌برد، فیلم‌سازان، مدیران تبلیغاتی و موارد دیگری تشکیل شده‌ است. هرچه روندکار و تنوع مطالبی که باید ایجاد شود، بیشتر باشد افراد بیشتری در زنده کردن دید مدیر تبلیغات درگیر می‌شوند.

طراح گرافیک چه کاری انجام می‌دهد؟

طراح گرافیک با تمام جنبه‌های بصری یک طرح کار می‌کند. طراح گرافیک با متن، فونت، ترکیب‌بندی و سایر قوانین طراحی برای ایجاد طرحی بصری، کار می‌کند. برخلاف رشته طراح تبلیغات که فقط در زمینه تبلیغات کار می‌کند، رشته طراح گرافیک در صنایع مختلف کار می‌کند از برندینگ گرفته تا جلد آلبوم و هر چیز دیگری که نیاز به طراحی داشته باشد.

رشته طراحی تبلیغات

عکس برگرفته از سایت freepik است

 

کار طراح گرافیک ایجاد ترکیبی بصری است که نمایانگر مفهومی خاص است. طرح‌های که طراحی گرافیک طراحی می‌کند مثلا نمایانگر بصری یک برند است مثل لوگو، تایپوگرافی برند، طرح‌های رنگی و طرح‌های ارزشمند تصویری.

به عبارت دیگر خلاقیت طراح گرافیک می‌تواند داستانی را روی جلد کتابی نشان دهد یا دید طراح تبلیغات را برای تبلیغ روی بیلبورد، خلاقانه به نمایش درآورد.

 

 

طراح تبلیغات و طراح گرافیگ چگونه باهم کار می‌کنند؟

کار طراح تبلیغات و طراح گرافیک در مسیر ایجاد استراتژی تبلیغات محصول یا خدمات شرکت، این دو رشته با هم مرتبط هستند.

به این صورت که مشتری با آژانس‌های مختلف تبلیغاتی تماس می‌گیرد و طراح تبلیغات هر آژانس ایده‌های خود را به مشتری ارائه می‌دهد. در نهایت مشتری ایده مورد علاقه خود را انتخاب کرده و سپس مفهوم شکل می‌گیرد.

طراح تبلیغات برای طی هر مرحله از فرایند نیاز به تصاویر دارد و اینجاست که طراح گرافیک وارد پروژه می‌شود. طراح تبلیغات مفهوم استراتژی خود را برای طراح گرافیک بیان می‌کند. سپس طراح گرافیک از گایدلاین‌های برند شرکت و همچنین از دیدگاه‌های طراح تبلیغات برای ایجاد طرحی ارزشمند استفاده می‌کند.

 

رشته طراحی تبلیغات

عکس برگرفته از سایت freepik است

 

زمانی که کار طراح گرافیک تمام می‌شود طراح تبلیغات طرح را به مشتری ارائه می‌دهد. سپس ویرایش و اعمال نظرات تا اتمام پروژه انجام می‌گردد. پروژه‌های معمول که طراحان تبلیغات و بنر گرافیکی با هم کار می‌کنند عبارتند از: تبلیغات چاپی، تبلیغات بیلبورد، تابلوهای تبلیغاتی برای اتوبوس، تبلیغات برای مجله‌ها و مقالات و هر نوع تصویری که نیاز به فروش یا خدمات محصول دارد.

 

سخن آخر

حتی اگر که طراح گرافیک و طراح تبلیغات کار مشابه‌ای را انجام ندهند بازهم باید به عنوان یک تیم کار کنند. از این طریق آن‌ها می‌توانند ارتباط بهتری داشته و پروژه‌های بهتری را هم طراحی کنند.

اگر به شغل طراحی تبلیغات علاقه دارید باید تکنیک‌های تبلیغات و بازاریابی را به صورت کامل مطالعه کنید. در رشته طراحی گرافیک هم مهارت داشته باشید به شما خیلی کمک می‌کند.

امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا مقاله را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید تا آگاهی برای تفاوت بین دو رشته طراح تبلیغات و طراح گرافیک بیشتر شود.

منبع: www.freepik.com

2 دیدگاه

  1. مریم گفت:

    چه جالبه. واقعا اگر این دو شغل با هم کار کنن خیلی موفق تر می شن و پروژه هاشون خیلی عالی میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *