یکی از دغدغههای مشترک اکثر صاحبان مشاغل درگیرکردن مخاطب با محتوا است. برای درگیری مخاطب با محتوا روشهای زیادی وجود دارد ولی مهمترین راه تولید محتوای عالی و سرگرمکننده است. بنر متحرک یا بنر گیف تبلیغاتی برای متقاعد و قانع کردن مخاطب، داستان گویی و تشویق مخاطب به انجام کار بهترین گزینه تولید محتوای با کیفیت است. در این مطلب تعریف، مزایا و روش درست کردن بنر متحرک تبلیغاتی را گفتهایم با سایت بنردیزاین همراه باشید.
گیف (Graphical Interchange Format) مخفف شده فرمت تصویری GIF است که Steve Wilhite در سال ۱۹۸۷ اختراع کرد. Steve طراحی نرمافزار انجام میداد و به دنبال راهی بود تا تصاویر را با سایز کمتر به حرکت درآورد. به طور خلاصه گیف یک سری از عکسها یا فیلمهای بیصدا است که پشت سر هم نمایش داده میشود و نیاز نیست دکمه پخش را بزنید. این تکرار برای مخاطب خوشایند است و تبدیل به ضربآهنگی منظم میشود که حسی خوب را ایجاد میکند.
اگر الان به اطراف نگاه کنید بنر متحرک یا بنر گیف را در همه جا میتوانید ببینید که استفاده میشود. سالهای قبل گیف در سایتهای مثل Tumblr, Buzzfeed و Reddit بیشتر مشهور بود. ولی در چند سال اخیر غولهای شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و تویتتر به سمت استفاده از گیف روی آوردند. در جولای سال ۲۰۱۵ فیسبوک موتور جستجوی گیف را در قسمت پیام معرفی کرد. تویتتر نیز در فوریه سال ۲۰۱۶ موتور جستجوی گیف را به مخاطبان معرفی کرد و تا سال بعد بیش از ۱۰۰ میلیون گیف فقط در تویتتر به اشتراک گذاشته شد. اینستاگرام نیز یکی از پلتفرمهای اجتماعی است که به کاربران اجازه داد تا از گیف در استوری و پست استفاده کنند.
بنر متحرک نسبت به بنر ثابت مخاطب را بیشتر جذب و ارتباط برقرار میکند. دقیقا شبیه جذابیت فیلم نسبت به محتوای نوشتاری است. با استفاده از بنر گیف به شیوهای خلاقانه مخاطب را درگیر محتوایتان میکنید. گیف ابزار ارتباطی موثر و تاثیرگذار برای انتقال احساسات است.
استفاده از گیف یکی از راههای ساده و تعاملی است که برای مشتاق نگهداشتن کاربران در استوری، پست و حتی پیام در دایرکت استفاده میشود. بر اساس اطلاعات گوگل ترند بیشتر مردم به دنبال تصاویر متحرک کوچک هستند تا احساسات خود را بیان کنند، به همین دلیل استفاده از گیف برای مردم عادی و برندهای به طور یکسان استفاده میشود.
اگر قصد دارید بازاریابی آنلاین انجام دهید بدون شک بنر گیف یکی از ابزارهای قدرتمند در بازاریابی است. بهترین نکته در مورد بنر متحرک، پرمعنی بودن بنر است. استفاده از گیف در استراتژی دیجیتال مارکتینک روشی بسیار عاقلانه است. با استفاده از بنر متحرک کارتان نسبت به سایر رقبا متفاوت است و از بازاریابی سنتی فاصله میگیرید.
در ادامه پنج دلیل مفید و اصلی برای استفاده از بنر متحرک در تبلیغات بازاریابی را مینویسیم.
استفاده از تصاویر متحرک گزینهای مناسب برای تبلیغات محصول است. بنر متحرک محصولاتتان را به بهترین نحو نمایش میدهد و راهی عالی برای جلب مخاطب و فروش محصول است. انیمیشن برای بولد نشان دادن ویژگیهای مهم محصول بسیار کاربردی است.
با توجه به سبک زندگی مردم و شلوغی و پر مشغله بودن، جلب توجه کاربر باید در کوتاهترین زمان ممکن اتفاق بیفتد. امروزه تبلیغات سنتی کمتر دیده میشوند و انمیشنهای کوتاه جایگزین جذابی برای تبلیغات سنتی هستند. بنر متحرک زمان زیادی برای برقراری ارتباط با مخاطب را نمیگیرد و انمیشنهای که استفاده میشوند بسیار کوتاه و جذاب هستند. پیام تبلیغاتی با جلوههای متحرک کوچک بسیار سریع با استفاده از بنر گیف به مخاطب منتقل میشود. باید طرحی را طراحی کنید که به سرعت و آسانی در اختیار کاربران شبکههای اجتماعی قرار گیرد.
در قسمتهای قبل هم گفتیم که توجه مخاطب را باید سریع جذب کرد و پیام باید سریع منقل شود. متن کوتاه، ساده و جذاب بیشتر از متنهای طولانی و توصیفی دیده میشود. طبق تحقیقات انجام شده فقط ۲۸٪ از کل مطالب منتشر شده در فضای آنلاین خوانده میشود حتی اگر مخاطب در جستجوی مطلبی خاص باشد. مخاطب اگر به مطلبی علاقه داشته باشد نیز سعی میکند سرعت مطالعه را با نکات کلیدی متن مقاله بالا ببرد. بنر متحرک بیشتر از بنر ثابت ترجیح داده میشود. زیرا تصاویر انیمیشن تاثیر یشتری روی ذهن مخاطب دارند. بنرهای متحرک کاربران را برای مدت طولانیتری حفظ میکنند به شرط آنکه مطالب و محتوای جذابی تولید کنید.
بنر متحرک تبلیغاتی راهی بسیار عالی است برای اینکه بگویید شما چه کسی هستید و شخصیتتان به عنوان برند چگونه است. اغلب برندها از تکنیکهای قدیمی استفاده میکنند. اضافه کردن خلاقیتی جدید نشان میدهد که به مخاطبتان اهمیت میدهید. بنر گیف بهترین راه ابتکاری برای برقراری ارتباط است. بنر متحرک تعاملی است و از نظر عاطفی بین برند و مصرفکننده حسی ایجاد شده و به برند شخصیت میدهد.
استفاده از گیف نشان میدهد که برندتان عناصر انسانی دارد و به تجربهای که در رسانههای اجتماعی به مخاطبتان میدهید اهمیت میدهد. گیف در اینستاگرام بهراحتی تعامل برقرار میکند، اگر بنر مورد توجه کاربر قرار گیرد روی هشتگ مرتبط با بنر کلیک کرده و بقیه پستهای مرتبط را نیز پیدا میکند و به اشتراک میگذارد.
تصاویر متحرک در انتخاب شخصیت برندتان آزاد هستند و میتوانند برای مخاطب شخصیتسازی کنند. میتوانید در طراحی بنر متحرک از تصاویری استفاده کنید که چهرهای مثبت برای برندتان داشته باشد اما بهیاد داشته باشید که تصاویر نباید دور از دستورالعملهای شرکت و برند باشند. استفاده از آرم، فونتها، رنگها و تصویر متناسب با برندتان مهم است.
همانطور که بالاتر نیز گفتیم انیمیشن روشی عالی برای برقراری ارتباطی موثر در شبکههای اجتماعی و مخصوصا اینستاگرام است. گیف فرمتی سرگرمکننده برای کاربران است. بنر گیف گزینهای بسیار عالی برای برندهاست که با روشی سرگرمکننده و خلاق داستان برند را برای مخاطب تعریف کنند. به دلیل زمان کمتری که صرف میکند و وجود عناصر انسانی در آن، مخاطب را خوب جذب میکند.
گیف در مقایسه با سایر قالبها ابزاری عالی برای داستاننویسی است که میتواند مخاطب را برای مدتزمان طولانی نگه داشته و آنها را اذیت نکند. در اینستاگرام روی قسمت سرچ تگ GIF را جستجو کنید تا با نمونههای مختلف آشنا شوید و ایده بگیرید. دیدن نمونههای طراحی شده بسیار کمک کننده است و راحتتر میتوانید برای برندتان داستان تعریف کنید.
بنر متحرک در شبکههای اجتماعی به UGC (محتوای تولیده شده توسط کاربر) معروف هستند. محتوای که کاربر تولید میکند در شبکههای اجتماعی برای برند بسیار کاربردی و ارزشمند است. هرچه محتوا توسط کاربران و مشتریان بیشتر تولید شود ارزش برند بالاتر میرود. با استفاده از بنر متحرک مخاطبان را بیشتر درگیر میکنید و به انتشار محتوا توسط مشتریان کمک میکنید.
مواردی که در این مطلب گفته شد را انجام دهید زیرا به رشد برندتان در جهت مثبت بسیار کمک میکند.
برای درست کردن بنر متحرک سایتهای وجود دارند که میتوانید تصاویر را آپلود و تبدیل به گیف کنید. البته به دلیل تحریم بودن بعضی از سایتها را باید با نرمافزار تغییر آیپی وارد شوید.
۱. سایت Ezgif
۲. سایت Giphy
۳. سایت Gifmaker.me
با استفاده از سایتهای بالا میتوانید عکس آپلود کنید و روی عکسها تغییراتی دهید مثلا متن یا موسیقی به عکس اضافه کنید و تغییراتی را هم در سرعت و ترتیب قرارگیری عکسها بدهید و در نهایت به فرمت گیف ذخیره و استفاده کنید.
اگر نیاز به طراحی حرفهای دارید و سایتهای معرفی شده نیازتان را برآورده نکرد پیشنهاد میکنیم سفارش طراحی بنر را به طراحان سایت بنردیزاین بسپارید تا بنری با نرخ کلیک بالا تحویل بگیرید.
اگر به دنبال گیفهای طراحی شده هستید و فقط میخواهید متنی را به گیف اضافه یا گیفی را به اشتراک بگذارید از سایتهای زیر میتوانید استفاده کنید. البته توجه داشته باشید با توجه به تحریم بودن برای برخی سایتها نیاز به نرمافزار تغییر آیپی دارید.
www.reddit.com
www.imgur.com
www.tumblr.com
www.gifbin.com
در این مقاله از بنردیزاین به تعریف گیف پرداختیم و در مورد مزایای بنرمتحرک و چگونگی ساخت بنر هم اطلاعات ارائه دادیم که امیدواریم برای بهتر دیده شدن در بازار و فضای آنلاین مورد استفاده قرار دهید. اگر شما هم تجربهای در زمینه استفاده از بنر متحرک تبلیغاتی دارید یا سایتی را میشناسید در قسمت نظرات با کاربران بنردیزاین به اشتراک بگذارید.