بازاریابی در تجارت هم هنر و هم علم محسوب میشود که به سرعت در حال پیشرفت است. باید سریعتر با مخاطبان ارتباط برقرار کنید و خودتان را با فرهنگ آنان تطبیق دهید. یکی از شاخههای مهم بازاریابی شبکه های اجتماعی است که اگر قوانین را رعایت کنید در این امر موفق خواهید بود. در ادامه مطلب به بررسی ۵ قانون مهم بازاریابی شبکه های اجتماعی میپردازیم برای آشنایی بیشتر با قوانین همراه سایت بنردیزاین باشید.
در حالی که فضای بازاریابی همیشه در حال تغییر است اما برخی از عناصر پایدار و ثابتاند. ایدههای وجود دارند که قرار نیست هیچ وقت منسوخ شوند. بگذارید برای روشنتر شدن مسئله یک مثال بزنیم. به عنوان مثال یکی از قوانین تغییرناپذیر بازاریابی این است که متن های دوستانه استفاده کنید تا نتایج بیشتری بدست آورید اما چگونه میتوان متنی نوشت که صمیمانه و مرتبط به نظر آید؟
نوشتن متن صمیمانه بدان معناست که باید بیش از گذشته روی نیاز مشتریانتان شناخت داشته باشید. دسترسی به اینترنت باعث شده تا مشتریان شناخت بیشتری در مورد محصولات و خدمات پیدا کنند و بیشتر تحقیق انجام دهند. بنابراین تیم بازاریابیتان باید به اندازه مصرفکننده مورد هدف فعال و هوشیار باشد یعنی رویکرد بازاریابی باید دقیق، مرتبط و مشتریمحور باشد تا بتوانید بهتر و مرتبط بنویسید.
یادگیری نحوه بازاریابی در شبکه های اجتماعی یکی از اجزای جدای ناپذیر موفقیت در کسبوکار است. آمار و ارقام برای هر شبکه اجتماعی بهترین راه تصمیمگیری و متمرکز شدن روی پلتفرم خاص است.
آمار جهانی نشان میدهد که فیسبوک با بیشترین کاربر اولین شبکه اجتماعی در سطح جهان است اما در کشور ما ایران این آمار متفاوت است و اینستاگرام به عنوان اولین شبکه اجتماعی شناخته شده است و کاربران زیادی دارد. اینستاگرام در تبلیغات آنلاین نقش بسیار پررنگی دارد. البته که شبکه اجتماعی را که برای کسبوکارتان انتخاب میکنید بستگی به مشتری و شناخت از مشتریانتان دارد و ممکن است پلتفرمی را که انتخاب میکنید متفاوت باشد اما قوانینی که در ادامه میگوییم برای همه شبکههای اجتماعی یکسان است.
مخاطبان به هیچ عنوان نمیخواهند پستهای مربوط به محصولات یا خدماتتان را ببینند، بلکه داستان میخواهند. حالا داستان به چه معناست؟ یعنی مخاطبان چیزی از محصولاتتان را میخواهند که در حل دردشان کمک کننده باشد. در تولید محتوا باید اول مشکل مخاطب را بشناسید و سپس برای حل مشکل راهحل ارائه دهید که با کمی خلاقیت میتوانید داستانی برای محصولاتتان طراحی کنید.
از خودتان سوال بپرسید که آیا محتوای که تولید میکنید برای شرکتتان معتبر است؟ آیا به نظرات منفی که مخاطبان میپرسند جواب میدهید؟
اساس و پایه شبکههای اجتماعی مکالمه محور است، مهم نیست این مکالمات گروهی هستند یا به صورت تکی اتفاق میافتند. محتوای که تولید میکنید باید تعامل را به سمت و سوی مثبت تحریک کند. پس برای تولید محتوا زمان بگذارید و محتوای معتبر برای مخاطبانتان تولید کنید تا اینگیجمنت مخاطب با پیجتان بالا رود و به رشد پیج کمک کند.
باید هر بار که مخاطب را با محتوا درگیر میکنید محتوایتان از شفافیت لازم برخوردار باشد. به مکالمههایتان در شبکههای اجتماعی نگاه و آنها را بررسی کنید. به روشهای فکر کنید که شرکتتان میتواند اطلاعات ارزشمند در اختیار کاربران قرار دهد. مخاطب وقتی ببیند محتوا ارزشمند است و نیازش برطرف میشود شروع به همکاری با شما میکند و پستها و استوریها را به اشتراک میگذارد. علاوه بر این باید از مخاطب بخواهید تا کاری برایتان انجام دهد.
در فضای کسبوکار امروز مخاطب بهراحتی در شبکههای اجتماعی وارد تعامل میشود. درست است در بالاتر گفتیم از مخاطب بخواهید تا کاری برایتان انجام دهد ولی به معنی مجبور کردن مخاطب نیست. یعنی اینکه مشاغل مخاطبشان را مجبور به ایجاد تعامل نمیکنند بلکه با ایجاد روابط عمیقتر مکالمات را هدفمند طراحی میکنند و این دقیقا همان اصول بازاریابی داخلی است.
اگرچه باید محتوایتان را زودتر آماده کنید تا میزان تعامل را بالا ببرید اما باید بستر کافی برای انعطافپذیری تغییر محتوا را هم داشته باشید. اکنون که میدانید مسیر بازاریابی پیوسته در حال حرکت و پیشرفت است، به عنوان صاحب کسبوکار چگونه به مشتریانتان پاسخ میدهید؟
پاسخ به مشتری همیشه باید نیاز اساسیشان را برطرف کند. استفاده از پاسخ به نیاز مشتری به شما این امکان را میدهد که کسبوکاری پایدار و ثابت باشید تا اینکه روشهای دیگری برای بازاریابی انتخاب کنید.
درنهایت با توجه به مطالب گفته شده در این مطلب سعی کنید برای اینکه شرکتی سودآور باشید، بازاریابی را به صورت مرسوم، بهروز، پایدار و انعطافپذیر انجام دهید تا به رشد شرکتتان کمک کنید.
در همین راستا مقاله قوانین سودده در طراحی بنر شبکههای اجتماعی را نیز مطالعه کنید. اگر شما نیز تجربهای در زمینه بازاریابی شبکه های اجتماعی دارید لطفا با مخاطبان سایت بنردیزاین به اشتراک بگذارید.