چطور بنری خلاقانه طراحی کنیم؟
چطور بنری خلاقانه طراحی کنیم؟
آگوست 5, 2021
برنامه ریزی پست اینستاگرام
برنامه ریزی پست اینستاگرام چقدر مهم است؟
اکتبر 21, 2021
نمایش همه

تفکر طراحی (Design thinking) چیست؟

تفکر طراحی چیست

شما وقتی عبارت تفکر طراحی (Design thinking) را می‌شنوید، به چه چیزی فکر می‌کنید؟ آیا ذهن شما به سمت طراحی بنر، بنر گیف یا طراحی پست و استوری اینستاگرام می‌رود؟

شاید اگر برای اولین بار تفکر طراحی را بشنوید، واقعا فکر کنید به چیزی بر می‌گردد که به طراحی ربط دارد ولی باید بگوییم که معنی Design thinking بسیار فراتر از طراحی و فرایندی بسیار ارزشمند و تأثیرگذار برای مقابله کردن با مشکلات در مقیاس بزرگ و در زمینه‌های مختلف است. در این مطلب تفکر طراحی (Design thinking) چیست را تعریف می‌کنیم، در مورد قوانین و مراحل تفکر طراحی هم توضیح می‌دهیم.

تفکر طراحی (Design thinking) چیست؟

تفکر طراحی به معنی روش برخورد مشاغل با چالش‌ها و مشکلات بزرگ مانند چگونگی بهبود محصولات، افزایش تعداد کاربران، ایجاد تأثیر مثبت بر مشتریان، بازار و فراتر از آن است. تفکر طراحی شامل تحقیقات، ایده‌پردازی و نمونه‌سازی برای دستیابی به راه‌حل‌های روشن برای مشکلات پیچیده و دشوار است.

با تمرکز بر نیازهایی که مشتریان دارند، شرکت‌ها راه‌حل‌هایی را ایجاد می‌کنند که مشتریان از آن‌ها لذت می‌برند. تفکر طراحی مبتنی بر راه‌حل است و کمتر به وسواس در چالش‌ها توجه دارد و بیشتر به دنبال پیدا کردن راه حل است.

چرا تفکر طراحی مهم است؟

تفکر طراحی به کسب‌وکارها در مقابله با مشکلات بزرگ کمک می‌کند. برخی از مشکلات خیلی ساده هستند اما برخی از مشکلات در زندگی روزمره ما بسیار دشوار هستند. مثلاً اگر بازخوردی از مشتریان دریافت کردید که طراحی محصول شما ضعیف است و اگر در تلاش برای ورود به بازار جدید باشید چه کاری انجام می‌دهید؟

برای مشکلات بزرگ راه‌حل‌های اثبات شده‌ای وجود ندارد و برای حل آن‌ها نیاز به خلاقیت است. تفکر طراحی بر اساس نیاز کاربر است در هر جلسه ایده‌پردازی، آزمایش و نمونه اولیه انجام می‌شود که همه به نیاز مشتری بر می‌گردد. اینکه بتوانیم مخاطب خود را بهتر درک کنیم احتمالاً تجربه کاربری بسیار بهتری را ارائه می‌دهیم که خواسته مشتری است و به دیگران توصیه می‌کند.

تفکر طراحی اولین بار در زمینه‌های طراحی و مهندسی مورد استفاده و استقبال قرار گرفت سپس به دلیل جذابیتی که داشت در بین مشاغل مختلف مانند سازمان‌های خصوصی، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها، سازمان‌های دولتی، در زمینه هنر و بسیاری از زمینه‌ها و صنایع مختلف کاربرد دارد و با استفاده از آن مشکلات را حل می‌کنند.

تفکر طراحی به هیچ وجه محدود به طراحان نیست و هرکسی می‌تواند طراحی را برای بهبود محصول، خدمات، کیفیت، مدل کسب وکار و … انجام دهد.
پیشنهاد سایت بنردیزاین:
تفکر طراحی چیست؟

قانون تفکر طراحی

انجام هر کاری نیاز به قواعد و قوانین مخصوص دارد در تفکر طراحی هم مثل بقیه کارها نسخه‌های زیادی از فرآیند ایجاد می‌شود اما همه آن‌ها باید از یک مسیر کلی پیروی کنند و برای تصمیم‌گیری بهتر باید کار را به‌صورت گروهی پیش ببرید. این به شما کمک می‌کند تا پیش‌فرض‌های خود را به چالش بکشید و راه‌حل‌های بیشتری را پیدا کنید.

ابهام در تفکر طراحی اجتناب‌ناپذیر است و شما نمی‌توانید همه‌ی پاسخ‌ها را مخصوصاً در اوایل کار پیدا کنید. نمی‌توانید ابهام را برطرف کنید بنابراین بهتر است آن را با آزمایش و تحقیق بپذیرید.

این نکته را در نظر داشته باشید که همه طراحی‌ها دوباره طراحی می‌شوند، شرایط پیرامون با پیشرفت اجتماعی و تکنولوژیکی تغییر می‌کند ولی خواسته‌های اصلی کاربران تغییر نمی‌کند. در نتیجه همه طرح‌ها فقط راه‌هایی برای رسیدن به نتیجه یکسان در زمینه‌های جدید هستند که تغییر می‌کنند.
بهترین راه برای انتقال ایده‌ها از طریق چیزهای ملموس اتفاق می‌افتد، در حالی که بحث‌ها، نقاشی‌ها، نوشتن روی تابلو و یادداشت‌های مختلف می‌توانند مفید باشند ولی این‌ها فقط وسیله‌ای برای نمونه اولیه فیزیکی تفکر طراحی هستند.

۵ مرحله تفکر طراحی

برای انجام تفکر طراحی نیاز به مراحل مختلفی وجود دارد تا طرح را مفید و کارآمدتر طراحی کنید و باعث حل مشکلات شما شود. در ادامه ۵ مرحله از انجام تفکر طراحی را توضیح می‌دهیم.

۱. با کاربران خود همدلی کنید

اولین مرحله از هر پروژه تفکر طراحی، شناخت مخاطبان است. در متن‌های بالاتر هم گفتیم که شناخت مخاطب بسیار مهم است. بار دیگر می‌گوییم که همه چیز مربوط به کاربران است بنابراین با شناسایی و درک خواسته‌ها، نیازها، چالش‌ها و لحظات لذت‌بخش مخاطب شروع کنید.

برای انجام کار از طریق مصاحبه، نظرسنجی، گروه‌های متمرکز و جلسات مشاهده بازخورد کاربران خود را جمع‌آوری کنید. کاربران را در حال استفاده محصول خود تماشا کنید، مراقب باشید افکار خود را به تجربه مخاطب تزریق نکنید. در بسیاری از موارد کاربران متفاوت از آنچه شما تصور می‌کنید رفتار کنند.

۲. مسئله را تعریف کنید

دومین مرحله از پروژه تفکر طراحی این است که نتایج تحقیقات کاربر را برای کشف مشکل اصلی باز کنید. هرگونه بازخورد یا چالش‌های مکرر را که کاربران شما در استفاده از محصول با آن روبرو شدند را برجسته کنید.حالا نوبت این است که با تیم خود مشورت و ریشه اصلی مسائل را پیدا کنید.
در این مرحله هم باید فرض‌های احتمالی خود را در پروژه کنار بگذارید. مشکل واقعی ممکن است متفاوت از آنچه شما انتظار داشتید باشد و به ایده‌هایی نیاز داشته باشد که با آنچه شما راحت انجام می‌دهید بسیار متفاوت باشد.
اگر راهکارهای آشکار و آسانی ندارید، در مورد خواسته‌های کاربران حدس نزنید و به مرحله همدلی برگردید، داده‌های بیشتری را جمع‌آوری کنید.
معنی طراحی تفکر

۳. از راه‌حل‌های مختلف ایده بگیرید

مرحله ایده‌پردازی در واقع یک روش برای گفتن “طوفان فکری” است. تا آنجا که بتوانید ایده‌ها را بدون قضاوت در معرض دید عموم قرار دهید، مهم نیست که چقدر واضح یا غیرعملی باشند. جلسات ایده‌پردازی را از طریق انواع فعالیت‌ها و بازی‌ها انجام دهید. می‌توانید تمرینات خلاقانه دیگری را فراتر از طوفان فکری امتحان تا راه‌حل‌های بیشتری را پیدا کنید، محصولات و خدمات مشابه را به عنوان الهام بخش بودن جستجو کنید. در پایان مرحله ایده‌پردازی باید دنبال چند ایده باشید تا نمونه‌های اولیه را به مرحله بعدی برسانید.
از سایت بنردیزاین مطالعه کنید:

۴. ایده‌های را تبدیل به نمونه اولیه کنید

نمونه اولیه نسخه‌ای خام از ایده‌هاست که برای آزمایش راه‌حل‌ها‍ استفاده می‌شود. نمونه اولیه می‌تواند به شکل یک مدل کاغذی، چاپ سه بعدی از یک محصول یا حتی یک مدل با لگو باشد. ممکن است متوجه شوید که یک نمونه اولیه با برخی از تغییرات جزئی به خوبی کار می‌کند یا شاید به طور کامل حذف شود. تا زمانی که این موارد را پیدا کنید به تکرار ادامه دهید.

۵. محصول خود را آزمایش کنید

هنگامی که در یک یا چند نمونه اولیه خود موفق شدید، مرحله نهایی این فرآیند افزایش طرح‌هایی با وفاداری بیشتر و آزمایش آن‌ها بر روی کاربران واقعی است. در این مرحله می‌توانید بر اساس مشاهدات و بازخوردهای مخاطبان به اصلاح محصول خود ادامه دهید.
با اینکه این آخرین مرحله است، اما تفکر طراحی ممکن است به این مرحله ختم نشود و آزمایش شما برخی اشکالات در نمونه‌های اولیه را نشان دهد، مثلاً اینکه نقصی در ایده وجود داشته باشد یا حتی ویژگی نادرست کل مشکل را نشان دهد.
نباید ناامید شوید و همیشه باید به مرحله قبلی بازگردید و در صورت لزوم آن را تکرار کنید.

با تفکر طراحی (Design thinking) مشکلات خود را حل کنید

در مورد تعریف تفکر طراحی (Design thinking) صحبت کردیم و مهم بودن آن را در کسب‌وکارها گفتیم. قانون‌ها و ۵ مرحله تفکر طراحی را هم بررسی کردیم و اطلاعات کاملی را دریافت کردید. حالا در هر زمانی که مشکل بزرگی در کسب‌وکار خود داشتید می‌توانید با استفاده از تفکر طراحی آن را به صورت کامل شناسایی و با استفاده از شناخت کامل مخاطب مشکل را حل کنید.

اگر شما هم در کسب‌وکار خود از تفکر طراحی استفاده کردید تجربه خود را در قسمت نظرات برای مخاطبان سایت بنردیزاین بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *